oeganda-2017.reismee.nl

Bwindi NP, Gorilla's

Vandaag is dat dag dat we naar de Gorilla's gaan. Daar waar we zeker voor gekomen zijn. Je hebt ervoor een permit (vergunning) nodig die je ruim van te voren moet hebben. Dit is een kostbare aangelegenheid. In groepjes van maximaal 8 personen ga je dan naar 1 Gorilla groep, zodat het aantal mensen beperkt is; dus niet zoals bij de chimps dat er heel veel mensen zijn.

We moeten vroeg op en al vroeg zitten we in de auto. We kunnen de korte route nemen over hobbelige wegen, omdat het niet geregend heeft. Anders moet je over de lange route die minstens een uur langer is, dus nog eerder op. Er zitten flink steile stukken tussen en de auto gaat gestaag verder. Op een van de steile stukken haalt de auto het niet en moet er een stukje teruggegaan worden om een aanloopje te nemen. Echter de stabilisatiestang blijft achter een steen hangen en we komen niet meer weg. Krikje (het kleine reservekrikje) komt te voorschijn en na een half uurtje krikken en stenen ertussen leggen komt de auto erover heen. Na het aanloopje en veel gassen komt de auto boven, stappen we weer in en rijden verder. We zijn wat verlaat bij de start en hebben de briefing gemist, maar dat halen we tussendoor wel weer in.

We wandelen een uurtje over een goed pad en dan moet er uitgezocht worden welke kant we op moeten. De gorilla's zijn al getraceerd door een groep 'workers' die al een pad aan het maken zijn voor ons. De gids weet dan al welke kant hij op moet. We gaan verder, steken een rivier over en dan gaat het recht vooruit naar boven de berg op. Dit is een smal sterk stijgend padje dwars door de bush. Na nog een uurtje puffen en hijgen zijn we er bijna. De plek waar de gorilla's zitten wordt ontdaan van takken, zodat ze zichtbaar worden. Dan kunnen we erbij en zien we ze echt. Het is een groep van 10 gorilla's, waarvan er 4 hier zitten met een baby. De silverback (groot mannetje) en een ander blijven zitten, terwijl de andere 2 zich wat meer in de bush gaan verschuilen. We mogen er 1 uur bij zijn, dit zodat de beesten niet al te veel verstoord worden. Ze lijken geen last van ons te hebben, en beetje bij beetje worden er meer takken gekapt. Na ca 1 maand zal dat allemaal weer hersteld zijn in het regenwoud.

De 2 gorilla's zijn een beetje sloom en doen niet al te veel; slapen en eten. Dan vinden ze het genoegen en gaan weg. Ze gaan iets verder zitten, waarvan er 1 in een boom klimt. Dan kunnen we ze nog even goed zien en dan is ons uur voorbij. We hebben foto's gemaakt en zullen later wel zien wat het geworden is.

We gaan de steile helling weer af wat veel sneller gaat dan naar boven. Een aantal van onze groep hebben een 'porter' (hulpje) meegenomen; zij dragen je spullen en helpen je bij de wandeling. Vooral het steile stuk, waar je weinig grip had hielp dat enorm. Zo komt toch iedereen boven en weer beneden. We lopen terug terwijl de dreiging van regen toeneemt. Nu kunnen dat in een regenwoud best wel flinke buien zijn. We zijn werkelijk nog maar 1 seconde terug bij het vertrekpunt of de bui bast in alle hevigheid los. Zelfs zo erg, in combinatie met de wind, dat we in het open hokje met dak met onze regenjas zijn gaan zitten om droog te blijven. Na de bui gaan we terug naar de auto, kopen nog souvenirs en moeten via de lange route terug vanwege de gesteldheid van de weg. Onderweg zien we diverse modderstromen en glibberen we terug. We hebben een prachtige dag beleeft.

Voor de volgende dag is een facultatieve dag waarin je of kunt luieren of nog activiteiten kunt ondernemen. We willen wel graag naar de goldmonkey's, maar moeten daarvoor nog ca 2 uur hobbelen, dan de wandeling maken en dan weer terug. Dat wordt dan weer een lange dag en daar hebben we geen zin is. Dus dat laten we schieten. Bij het ontbijt horen we dat we nog een boottocht op het meer kunnen maken; dat gaan we dan met de groep doen. De rest van de dag hangen we rond bij de lodge. Het weer is wat minder, veel wind, veel bewolking en de dreiging van regen die zeker ook nog wel zal komen.

Morgen trekken we al weer verder naar ons laatste adres.