oeganda-2017.reismee.nl

Queen Elizabeth NP

Vandaag een keer niet voor dag en dauw uit de veren. We ontbijt en dan staat een korte rit te wachten. We rijden langs een aantal kratermeren en bezoeken een grote lokale markt.

Nog ruim voor lunchtijd komen we bij de lodge aan. We hebben hier een lunch een daarna een paar uur vrije tijd. In de loop van de middag hebben we een gamedrive in het NP. Hier willen we graag het luipaard zien, maar dat zal best wel moeilijk worden We zien olifanten, buffels, diverse antiloppesoorten, nijlpaarden en uiteindelijk ook 3 leeuwen. De zijn bezig om een hinderlaag op te zetten voor een avondmaaltje. De leeuwen hier staan bekend om de boomklimmende leeuwen en we zien ze ook alle 3 in een boom klimmen en zich daar lekker in verschuilen. We blijven wachten op wat er gaat gebeuren. Na verloop van tijd komen de leeuwen weer uit de bomen en gaan ze bij elkaar in het gras liggen; we hebben een demonstratie gehad van hoe het zou moeten maar zonder eindresultaat. Inmiddels is het al knap laat en donker en verlaten we in vliegende vaart en park en rijden snel terug naar de lodge. Ons avondeten is al gereed.

De volgende ochtend staan we weer op tijd op voor weer een gamedrive. De wens van het luipaard staat nog steeds. We komen een groep olifanten tegen die wat verder weg is, maar we wachten geduldig. Na enige tijd komen ze steeds dichterbij en kruisen ze voor ons de weg. Weer een hele stapel foto's erbij. We gaan verder en komen eigenlijk niets bijzonders meer tegen. De gamedrive lijkt een beetje dood te bloeden totdat... de auto vast komt te zitten in een modderpoel. Er hangt een struik over de weg waardoor we wat uit moeten wijken. De auto komt dwars op het pad te staan en daarmee in een geul die vrij nat is. Banden slippen door en er komt geen beweging in de auto. We stappen uiteindelijk uit aan de kant waar dat mogelijk is en gaan takken en gras onder de wielen leggen. Dit helpt een beetje, maar de auto komt nu nog dwarser te staan ipv in de juiste richting. Dan maar met zijn allen gaan duwen en trekken en gas geven totdat we eruit zijn. De modderschade bij iedereen valt mee; we hebben weer iets avontuurlijke beleefd. In het leeuwpaardengebied lekker aan een auto staan duwen !!.

Daarna hebben we een lekkere lunch in een sjiek resort en gaan daarna nog een bootsafari maken. Veel beesten hebben we al eerder gezien, maar toch blijft het leuk. Op het laatst varen we langs een dorpje waar de vissers net uitvaren. Ze roeien de bootjes naar het meer, waar ze gaan vissen. Op de terugweg komen we langs een paar olifanten die lekker in het water liggen. Daar blijft de boot nog even liggen en dan gaan we terug. Op het gemak gaan we terug naar de lodge en gaan snel proberen de foto's up te loaden. Dit gaat goed totdat de volgende komt die internet wil gebruiken, dan stort het als een kaartenhuis in elkaar. Als iedereen weg is kunnen we de klus klaren.

Morgen trekken we weer verder richting de Gorilla's.

De dag begint weer goed. Alweer pech. Richard wil eerst de auto na laten kijken want er zit een rare tik in het rechter achterwiel. Terwijl hij het wiel laat maken lopen wij naar de hippo's en het naastgelegen vissersdorp. Binnen de kortste keren hebben we een sliert kinderen aan onze armen hangen en hebben de dames een nieuwe liefde …. niet de allermooiste uit het dorp!

Terug in de lodge en een bak koffie later komt ook onze gids terug. Na ruim 2 uur vertraging gaan we op weg voor een lange autorit.

We rijden door een afwisselend landschap. De vlakke steppe met acacia's en grote cactussen, waartussen het wild zich ophoudt, wordt vervangen door een bergachtig landschap met af en toe een groot kratermeer. Op de hellingen grote plantages van thee en bananen. Hoe verder we afzakken naar het zuiden hoe ontwikkelder alles wordt. Lemen huizen worden definitief vervangen door gepleisterde stenen woningen. Ook de asfaltwegen, af en toe zelfs 3 baans, worden prima al blijft het uitkijken voor al het volk en vee wat langs de weg loopt.

Onderweg eten we een onbestemde beef-maaltijd en gaat het af en toe licht regenen. In de regentijd is deze nooit ver weg.

Klimmend richting de 2400 meter wordt het beduidend frisser. Als er een keer geen huizen langs de kant van de weg staan wisselen rijstvelden, akkers, grasland en aangelegde bospercelen elkaar af op de stille hellingen. Over de pas volgt een dicht donker groen oerbos. In het dal slaan we rechtsaf, de weg naar de lodge op. Weer een uurtje stevige “african massage”.

Jules en Miep

Sorry ik heb tweemaal een bericht gestuurd, maar vergeten op "plaats bericht "
te drukken. Ik zag dus dat het niet aangekomen was. We genieten van de verhalen en prachtige foto's. De dochters van Lisette en Kees reizen ook veel.
Jikke heeft de Kilimanjaro beklommen en gaat nu weer naar Indonesie. De fout is
door mij ' Miep" gemaakt. Hoop dat ik het nu goed doe. Morgen komt Mama hier, we gaan samen naar Kitty die is jarig. Nog een fijne tijd
Groetjes Miep en Jules.