oeganda-2017.reismee.nl

Kibale NP, De Chimpansees

Vandaag staat er een lange rit over echte Afrikaanse wegen voor de boeg. Veel hobbels en gaten. Gelukkig is de weg droog wat veel scheelt. We zijn vroeg vertrokken en de reis gaat voorspoedig. We komen in de loop van de middag in Fort Portal aan en maken daar een stop om wat te drinken en de markt even rond te lopen. Dan gaan we door naar de lodge. 's Avonds hebben we een discussie over de auto en of de gids daar wat aan kan doen en of dat we daar last van hebben gehad. We stellen de gids gerust dat het kan gebeuren, stelen wel een paar vragen over het reguliere onderhoud en dat we ook zeker daarvoor in de plaats andere ervaringen hebben gekregen die we anders niet zouden hebben gehad. Als de auto verder heel blijft is er niets aan de hand. We hebben hem nog wel een paar tips gegeven voor volgende trips.

De volgende ochtend is het vroeg dag, we gaan een hele dag met de Chimpansees mee. Zodra het licht wordt gaan we het NP in en gaan op zoek naar ze. Al snel vinden er er een en blijven een tijd staan kijken. Dan gaan we verder op zoek naar een grotere groep. Na een lange tocht (ca 3 uur) en veel communicatie tussen rangers en dwars overal doorheen komen we aan bij een groep die in een boom zitten. Daar zijn al vele andere toeristen en is het aardig druk. We maken foto's en blijven staan kijken. Opeens is er rumoer en lopen rangers weg en moeten we volgen. Het is niet onze ranger maar Marianne en ik gaan gewoon mee. We zien wel. We lopen direct achter de rangers en daar loopt een chimp op de grond. Deze wordt gevolgd en als deze gaat zitten eten hebben we de mogelijkheid om goede foto's te maken. Iedereen in een kring om Toti het alfa mannetje, zoals deze chimp heet. De afstand is zo'n 2 a 3 meter. Het lijkt de chimp niets te deren en blijft lekker op zijn gemakje eten. Frans blijkt er ook te zijn. De andere 3 van onze groep zijn er niet. Deze worden later door de ranger opgehaald, ze zijn bij de andere groep gebleven waar het inmiddels rustig was geworden. De toeristen die een korte trip hebben gaan weg en 2 groepen die een dagtour hebben blijven nog. Uiteindelijk blijft alleen ons groepje over. Als de chimp verder gaat, gaat het groepje er achter aan, en dat de hele dag door. We gaan kris-kras door het woud, ongeacht pad of niet. Wel een vreemd schouwspel. Toti voorop en de rest er als een groep eendjes achteraan. We zouden graag het maken van de nesten willen zien, maar begrijpen dat dat pas gaat gebeuren als het donker is en dat lijkt ons niet zo goed om dan nog ergens in het woud te zitten.

Om 3 uur, we zijn dan al 8 uur bezig, komen we bij een weg van waaruit we terug kunnen lopen. 1 persoon is al eerder teruggebracht en ik vind dit wel een handige plaats om ook te stoppen. Mogelijk is een uurtje nog leuk, maar dan zitten we weer ergens in het woud en dan dient de hele groep terug te moeten omdat er dan nog maar 1 ranger is. Ook de andere dames besluiten er mee te stoppen om dezelfde reden. We mogen niet zelf teruglopen over de weg, ook al is dat maar een klein stukje. De ranger is verantwoordelijk en er kunnen dieren op de weg zijn, zoals bavianen, andere apen of ander wild. Onze gids Richard wordt gebeld en we worden op gehaald. Frans en Rene gaan met de ranger weer het woud in op zoek naar Toti. Die vinden ze weer waarna ze nog een paar chimps tegen komen. Als de chimps in de bomen klimmen, vindt de ranger het wel voldoende en gaan ook zij terug. Zij moeten nog een eind teruglopen door het woud voordat ze bij de receptie zijn en met Richard mee terug kunnen.

Een hele leuke, enerverende, intensieve dag waarbij we een goede indruk van de chimps hebben opgedaan.

De volgende ochtend kunnen we een keer uitslapen; we hebben afgesproken dat we pas om 9.30 weg gaan voor een wandeling door de swamp (moeras) en een bezoek aan een dorpje. De wandeling door de swamp is niet al te lang, niet overdreven drassig en we zien nog een paar apensoorten. In het dorpje worden een aantal typische ambachten getoond, zoals bananenbier maken, koffie branden, een medicijnman en manden vlechten. Daarna gaan we in een lokaal tentje lunchen en hebben daarna de tijd aan ons zelf. We proberen, voor de zoveelste maal, weer een verhaal te posten maar het internet is erbarmelijk slecht. Na vele pogingen krijgen we alleen het verhaal erop en nog niet de foto's. Dat moet dan maar later komen.

Morgen staat er een korte rit op het programma met daarna nog een game-drive. Gelukkig hoeven we dan ook niet al te vroeg weg.

Claire

WoW echt te gek!!