oeganda-2017.reismee.nl

Murchison falls

Vandaag vertrekken we vanuit Gulu voor een korte rit naar het Murchison falls National Park. Onze gids is zo slim geweest om het rek van het dak te laten halen, zodat we het dak steeds tijdens de safari's kunnen openen.

Na een korte rit komen we bij de gate en het dak kan open. We zijn langs diverse dropjes gekomen dat eigenlijk vluchtelingenkampen zijn van de oorlog hier hier nog maar 15 jaar geleden aan de gang was. De toenmalige kampen zijn nu echte dorpen geworden.

Tijdens de rit komen we o.a. de giraffe en olifanten in grotere getale tegen, zo ook de diverse soorten antilopen. De lunch wordt doorgebeld aan een lodge waar we langs komen en wordt daar later opgehaald, dan gaan we snel naar de boot. We hebben een riviercruises over de Nijl, naar de Albert-delta. Daar komt de rivier vanuit Congo erbij en gaat de Nijl verder richting Sudan. Nu zien we ook krokodillen en nijlpaarden vele vogelsoorten, maar ook olifanten langs het water. Aan het einde van de cruise worden we bij de lodge afgezet. Even wat drinken, douchen, eten en weer op tijd naar bed. Langs de paden staan overal olielampen om de weg te wijzen en eigenlijk moeten we met een wachter terug omdat er nijlpaarden kunnen rondlopen die het land op zijn gekomen. Onze tent ligt dicht bij de lodge zelf, dus dat kunnen we wel aan.

De volgende ochtend moeten we vroeg op voor weer een safari, maar nu moeten we eerst met de ferry. Die van 7.00 uur moeten we halen wat de volgende gaat pas 2 uur later … Na aankomst bij de ferry blijken we nog ver genoeg in de rij te staan, er kunnen nl. maar 8 auto's op de ferry. Aan de overkant gaan we weer op zoek naar beesten. Vele bekenden komen we tegen en gaan ook op zoek naar de schoenbekooievaar; een grote vogel die alleen hier voor komt. Deze komen we echter niet tegen.

Onderweg moet weer de lunch doorgebeld worden, maar nu zullen we bij de lodge zelf gaan eten. De gids heeft gehoord waar leeuwen gezien zijn en daar gaan we heen. We vinden niets, maar zien dan een hartenbeest heel strak kijken en alarmgeluiden maken. We zoeken zijn zichtlijn af en onder een boom ligt een leeuw. Ja, we hebben ze weer gevonden. Even later zien we er nog een en weer later duikt er ook een derde op. We maken mooie foto's, want ze liggen dichtbij. Als de leeuwen wat verder gaan liggen gaan wij verder met de tocht.

Na de lunch in de lodge moeten we weer op tijd weg om met de ferry mee te kunnen, echter nu zijn we nummer 9 in de rij en dus kunnen we niet mee. Er wordt wat geregeld en als 8ste gaan we de boot op. Dan blijkt dat het bootje waar we mee verder moeten niet aan de overkant ligt, maar naar ons toe komt. Dan zouden wij er weer af moeten, maar dat gaat niet. Na een woordenwisseling tussen gids en schipper gaat die ook weer naar de overkant terug, zodat we daar op het bootje kunnen stappen. We gaan naar de Murchison watervallen, daar zullen we een wandeling gaan maken.

Onderweg komen we nog typisch wild tegen dat in het water leeft, zoals weer krokodillen en nijlpaarden. Dicht bij de waterval gaan we aan land en met een ranger wandelen we naar de waterval zelf. Hier komt enorm veel water doorheen wat het een mooi spektakel maakt. Het is warm en we moeten ca 200 hoogtemeters maken. Best wel even pittig. Onderweg komen we helaas geen aapjes tegen. Vervolgens worden we opgehaald en rijden we terug naar de lodge. Aan een lange intensieve dag is weer een einde gekomen. We gaan wat later eten omdat ze laat terug zijn, en de batterijen worden weer geladen (prio 1 in dit land, want je hebt lang niet altijd stroom). De volgende dag zal bestaan uit een lange autorit over typisch Afrikaanse wegen; de Afrikaanse massage.

Sjef en RieT

Genieten van jullie verslagen en de mooie fotos

Hans en Marion

Hallo, ipv Erica op reis, gaan we met Frans en Monique op reis.
Wij genieten van jullie reisbelevenissen en foto"s , de leeuw PRACHTIG!
en wij zijn om, gaan ook op Safari (beekse bergen)

Geniet verder van de reis, liefs Hans en Marion

Monique & frans

Zijn nu in een lodge voor een goede lunch. Internet in onze lodge wil niet echt vlotten, maar we blijven ons best doen. Foto's en verhaal staan al klaar.

Monique & frans

@claire: het hobbelt hiet net zo als.in Costa Rica. Voor kinderen is hier niet al te veel te doen.
@jules: een rolex, een vers gebakken ei met ui kun je best zo kopen, mits je er op let dat het vers gebakken is en gids het ook doet. Fruit moet je alleen kopen als het nog in de schil zit. Verdet alleen in de lodges eten en flesjes water / bier drinken.l