oeganda-2017.reismee.nl

Kidepo

's morgens vroeg op (5:45), het is nog donker. We hebben een snelle hap en gaan dan met de auto op pad. We komen al snel buffers en antilope achtige tegen, maar willen ook groter wild zien. In de verte zien we olifanten en gaan daar naar toe. Alleen komt de mist opzetten en zien we ze niet. Als de mist open trekt, staan ze vlakbij. We kijken een tijdje, foto's gemaakt en dan weer op zoek naar andere wild. We hebben ook zebra's, buffels, dassie, lizzard, kameleon, hartebeest, aardvarkens, aapjes enz gezien. Na terugkomst in het kamp hebben we ontbijt en kunnen we wat voor ons zelf gaan doen. Vooral je rustig houden en uit de zon blijven is het beste.

Tussendoor is er even stroom zodat batterijen geladen kunnen worden, maar dat duurt ook niet de gehele middag. We weten dus niet hoe vol ze zijn.

's Middags maken we weer een gamedrive met de ranger. Deze staat in contact met de andere rangers en als ze wat zien dan wordt dat doorgegeven. We komen meer van hetzelfde tegen, maar doorkruisen een ander gebied. Uiteindelijk worden leeuwen gespot, goed kijken wat ze liggen echt ver weg op een rots. Tegen de regels in gaan we van het pad af om er dichter bij te komen en maken snel een paar foto's, we moeten snel terug naar het officiële pad. Na terugkomst hebben we weer een privediner en horen wat het plan is voor de volgende dag. Wederom vroeg op pad voor een korte gamedrive en dan een rit naar Gulu, onze volgende stop.

We staan weer vroeg op en gaan op pad met de ranger. Het eerste halfuur komen we echt niets tegen, dan draaien we om en gaan de andere kant op. Op een rots zien we een aapje zitten en gaan daar naar toe. We zien nog een paar aapjes en ineens is daar een leeuw die langs loopt. Hij loopt mank en loopt voor de auto langs. Daarna gaan we langzaam verder en zien de leeuw weer; deze gaat boven op een rots liggen. We kunnen weer mooie foto's maken. Frans heeft een perfecte positie boven op het dak en maakt met alle camera's voor iedereen foto's.

Daarna gaan we verder op zoek naar dieren. We komen in een totaal ander gebied en zien nog ruggen van olifanten. Het gras is zo hoog dat je alleen de rug van een volwassen olifant ziet, de jonkies zie je helemaal niet. Over een mooi pad langs de rivier zien we nog buffels, maar niet meer van dat. Na aankomst in ons kamp is het spullen inpakken, ontbijten en vertrekken. We moeten weer terug naar de gate waar we binnen gekomen zijn om het rek van het dak op te halen. Dat is daar voor binnenkomst van het park blijven staan omdat anders het dak niet open kan. Waarom hebben we dat rek bij ons ??

Dan verlaten we het park en rijden richting Gulu ca 5 uur verderop. Na ca een uurtje begint het te stinken in de auto en moeten we weer stoppen. De remmen van het andere voorwiel zijn loei heet en daar is wat mis mee. Krik eronder, band eraf en bekijken wat er loos is. Het blijkt een aangelopen rem te zijn. Na wat afkoeling en loswrikken wordt de band er weer onder gezet en getest of deze soepel draait. We wagen het erop. De krik moet er nog onderuit, maar dat wil niet lukken. De krik gaat alleen nog maar ophoog en niet oplaag, Als we weer problemen krijgen dan kan de krik niet meer gebruikt worden. Het eerste uur wordt er langzaam gereden omdat het vertrouwen er nog niet is, daarna gaat het weer beter. Onderweg eten we onze meegenomen lunch op bij een schooltje, waar ze blijkbaar op zaterdag wel naar school moeten.

De rest van de rit rijden we door een oersaai landschap. Het hoogtepunt is een kudde aangereden koeien die op de weg ter plekke geslacht worden.
In Gulu aangekomen beginnen we moet koud bier en het opladen van de batterijen. We dineren hier en gaan aan de foto's en het reisverhaal werken. Morgen gaan we iets later weg voor weer een uitdagende dag.

marc en esther

Wat en prachtige omgeving en mooie foto's.

Claire Dusee

Super om te lezen.
Ik geloof dat mijn volgende vakantie bestemming bekend is nu ?

Marianne

Mooi al die beesten !